2014. január 18., szombat

Alicante

Sziasztok,

Hosszú szünet után végre új posztot írok. Lassan fél éve élünk ebben a kis spanyolországi városban és ha őszinte akarok lenni, akkor tulajdonképpen nem sok rosszat tudok erről a helyről írni. Persze azért majd fogok :-)

Alicante egy nem túl szép, de nem is csúnya kisváros, ahol nagyon-nagyon sokat süt a nap. Sosem gondoltam volna, hogy Európában is lehet ilyen gyönyörű időjárás. Itt talán még Ausztráliánál is szebb az idő. Tél közepe van, délután 5 óra, 18 fok, szikrázó napsütés. Pár órája a tengerparti strandon a homokban törölközőn üldögélő és olvasgató embereket láttam.

A városnak két hivatalos neve van: Alicante és Alacant. Az első spanyol a másik katalán neve. A várostól 2 km-re kezdődik a turisták által jól ismert Costa Blanca nevű híres strand. A város Alicante tartomány központja, lakosainak száma 2011-es adat szerint ~335 000 fő. Ez egyben Valencia autonóm közösség második legnagyobb városa (az első Valencia 809 000 lakossal) és Spanyolország 13. legnagyobb városa.

A városnak van egy nagy kikötője, amit ki is használnak az üdültető cégek: nyaranta sok nagy hajó hozza ide az embereket nyaralni:

Ez a 4. legnagyobb város Spanyolországban, ami hozzájárul a spanyol GDP-hez Madrid, Barcelona és Valencia után. A helyiek szerint ennek a városnak vannak Spanyolországban a legjobb klimatikus adottságai. Ez azt jelenti, hogy évente három hónap van, amikor az átlagos nappali hőmérséklet 20 fok alatt van:

Ez persze nem hangzik rosszul, de ha azt nézzünk, hogy a lakásban általában ugyanannyi a hőmérséklet, mint az utcán, akkor már nem is olyan tökéletes ez a téli 15-17 fok :-)

Ezt a fotót 2013. október végén készítettük a San Juan strandon:

A házakban nincsen semmilyen fűtés (végre egy közös pont Ausztráliával), mert a spanyolok szerint három "hideg" hónap miatt nem érdemes fűtőberendezést beépíteni a lakásokba. Szerintük ez túl drága beruházás lenne és talán sosem térülne meg. Ezért aztán jól felöltözve, 3-4 meleg takaróval betakarózva alszik mindenki esténként. Lehet egy kis meleget csinálni a lakások alapfelszereltségéhez tartozó légkondicionáló berendezéssel, de az meg nagyon sok villanyt eszik, így aztán leginkább fagyoskodás van télen a lakásokban.

A fürdőszobákban van a falon egy elektromos melegítő, és azzal lehet valamelyest meghozni az ember kedvét az esti vagy reggeli fürdéshez. Talán még Sirilla György sem élvezné az esti fürdőprogramot a jéghideg fürdőszobában :-)

A meleg klímának köszönhetően nagyon sok külföldi él ezen a környéken. Vannak itt britek, németek és skandinávok lakta települések, ahol a helyi éttermekben saját nyelven rendelhetnek az itt élők. Magyarok lakta települést meg nem fedeztünk fel, de azért vannak magyar ismerőseink.

A környéken nagyon sok szép város van, amit érdemes meglátogatni. A teljesség igénye nélkül íme néhány közeli kötelezően meglátogatandó település: Benidorm, Altea, Valencia, Elche, Guardamar del Segura, Torrevieja, San Juan Beach, Calpe, Tabarca szigete, Serra Gelada, El Castell de Guadalest, Granada és a Sierra Nevada a 3000 m feletti hegycsúcsaival a túrázni vágyó Ritának :-) Az utóbbi kettő úgy 400 km-re van Alicante városától. A helyek közül már sok helyen jártunk, úgyhogy majd egyszer talán lesznek ezekről a kirándulóhelyekről is posztok.

Kedvcsinálónak egy fotó Guadalest-ről:

És persze itt van 50-60 euró repjegyár távolságra Marrakesh, Casablanca és Essaouira városa Marokkóban, Afrikában.

A város néhány dologban hasonlít Budapesthez is. Ha itt kutyaszarba lépsz, akkor az nem hoz szerencsét, mert ez nem számít különösebben ritka eseménynek. Minden telis-tele van kutyaszarral és húggyal. Brutálisan sok van belőlük mindenütt. Kicsi, nagy, óriási. Az sem meglepő, ha reggel a ház kapuján kilépve pont egy bazi nagy kupacot találsz. Elég undorító, de hát ez van, ez nem Ausztrália. Itt is sok mindennek meg kell változni még az emberek fejében. Végül is nem olyan rég szabadultak a spanyolok Franco uralma alól :-)

A városban két nagy vár is van: Santa Barbara Castle és St. Ferdinand Castle. Az előbbi a nagyobb, szebb és ez magasabb kődombon van mint az utóbbi. És már csak azért is szebb a Santa Barbara vár, mert mi annak a tövében lakunk :-) Aki erre jár, annak mindenképpen érdemes felmászni ide, mert innét gyönyörű a kilátás az egész városra, a strandra és a tengerre. Mindkét kastély látogatása ingyenes.

Kilátás a Santa Barbara várból:

Van a városnak több szabadtéri és néhány fedett nagy piaca is. Ezek teljesen hasonlóak az otthoni vásárcsarnokokhoz. A mi kedvenc piacunk a Mercado Central. Jó nagy, és viszonylag mindent lehet itt kapni és itt van tőlünk 5 percre. Jó azért annyira nem nagy sem a kínált áruk választéka, sem a területe mint a melbourne-inek :-) És a "tisztaság" az első látogatás alkalmával jól mellbe vágott. Ennek ellenére nagyon fincsi kajákat lehet itt venni olcsón. Majd lesz egy-két poszt az ételekről is később.

A spanyol bürokrácia is megér egy külön posztot. A spanyol és a magyar bürokrácia között akkora a különbség mint a magyar és az ausztrál között. Az ügyintézés iszonyatos küzdelem nem csak a külföldieknek, de a helyieknek is. A helyiek már megszokták a bonyolult és körülményes procedúrákat, és ők még spanyolul is beszélnek. Spanyolul nem beszélők jobb, ha be sem mennek egy hivatalba telefonos segítség vagy tolmács nélkül.
Azért arra kíváncsi lennék, hogy Magyarországon angolul hogyan lehet ügyet intézni az okmányirodákban külföldinek. Szerintem egyszerűbben, mint itt, bár ez csak megérzés. Soha nem olvastam utána.

A városi közlekedés egész jó. Van busz és villamos. Érdekesség, hogy a villamos elmegy egészen Benidormig (sőt még tovább is), ami 45 km távolságra van innét. A buszok többnyire nem a kiírt menetrend szerint járnak és néha tovább suhan a busz kihagyva egy megállót, mert a buszsofőrnek nincs kedve megállni, hiszen olyan jó lendületben van a jármű [vagy mert nem integettek a buszmegállóban állók] :-)

Villamos útvonalak:

A városnak van egy bazi nagy reptere, ami 10 km távolságra van a várostól. Nagyobb mint Ferihegy. Nem tudom, minek építettek ide ekkora repteret, mert szinte üres az egész. Este 10 után már semmi nincs nyitva. Van viszont egy kb. 20 percenként közlekedő busz a város és a reptér között, amivel 2.90 euró összegért éjjel 11-ig be lehet jutni a városba. Az utazó 23 óra után már csak taxival juthat el a városközpontig 20 euróért.
Magyarországról ide látogatóknak két repülőtársaságot ajánlok: Ryanair és Air Berlin. A Ryanair-nek csak nyáron van ide közvetlen járata, az Air Berlin-nek egész évben van közvetlen járata Budapest és Alicante között, ~200 euró áron.

Az éjszakai élet Spanyolországban nagyon különleges. Alicante városában szerintem minden lakosra jut egy étterem, de mégis mindegyik minden éjjel tömve van emberekkel. 30% felett van a munkanélküliségi ráta, de mégis jut pénz arra, hogy kocsmázzanak. Nem tudom hogyan csinálják. A spanyol kollégák (igaz más sincs, csak spanyol kolléga...) hetente kétszer-háromszor is elmennek kocsmázni, amit nekem elég nehéz követni :-) Próbálom, de nem mindig megy. Öreg vagyok én már a mindennapos bulikhoz :-) Az éjszakai élet is megér pár új posztot :-)

Összességében nem olyan rossz hely ez az Alicante: jó az idő, süt a nap, finomak az ételek, szépek a lányok és mind rövid szoknyát hord, és viszonylag olcsó minden. De biztos vagyok benne, hogy nem ez az ország a mi végállomásunk.

Szép napot nektek.

16 megjegyzés :

1. Azért az a klíma nem lehet rossz. :)

2. Egy jó melegre felfűtött lakásból nézve valóban nem rossz a téli 15 fokos "hideg" :-)

3. Ma kezdett el hullani a hó itthon! Cserélünk?

4. Szia. Tudnál több infót írni? Mert úgy tudtam alicante nagyon busy város. Köszi.

1. Nem nyüzsgőbb, mint bármely hasonló város Európában. Nagyon szép, élhető város Alicante. A kedvencem :)

5. En imadok itt lakni,meg akkor is ha az év nagy részét egy hajón töltöm munkával ,a szabadságaimat pedig itt! 2003 augusztusában voltam itt 3 hetet először ... szerelem volt első látásra!

6. Én is szeretem Dél-Spanyolországot. A legjobb hely Európában ;)

7. Szia!
    Egy kis segítséget szeretnék kérni. Jövő télen utazunk Alicantéba 8 napra, 2 gyerekkel és a helyi tömegközlekedéssel szeretnénk utazni.
    Bogarásztam a netet, de nem találtam: van-e, 72 órás vagy hosszabb időre szóló turista jegy - amellyel busz, villamos esetleg a metró is igénybe vehető - mint pl. Olaszországban?
    Köszönöm!

8. Alicante nem nagy város, mi városon belül soha nem használtunk semmilyen tömegközlekedést. Ott mindig jó idő volt, jól esett a 5-10-15 perc séta.

9. Köszönöm, már megtaláltam a lehetőségeket.

10. Szia! Arra lennék kiváncsi, hogy ott májusban mennyire meleg a tenger? Egy másféléves gyerekkel lehet benne fürödni?
    Előre is köszönöm szépen a választ!

1. Mi most jöttünk haza március 6-16 ig. Az idő nagyon jó volt csak két reggel esett egy kb fél órás eső, aztán napsütés és 18-24 fokig volt minden a 10 nap alatt. Ami nekünk a Londonból 6 fokból érkezve igazi ajándék volt. Az tenger 15 fokos térdig bírtam az angolok persze fürödtek mintha 28 fok lenne és a víz meg legalább 19 fokos. Valóban élhető és mi is gyalog jártuk be a város mi is 8 percre laktunk a Mercadotól. A 3,5 évesünk is jól bírta. A kutyasz@r meglepő de sok van még mindig. :( A villamossal Benidormig mentünk :) Valenciába 1:35 perc alatt megállás nélkül mentünk 75 euró (oda-vissza)volt 2 felnőttnek a gyereknek ingyen volt de nem járt külön szék neki , amit elfelejtettek közölni :( Mi nagyon megszerettük. Tervezünk oda költözni.... :) A cikktól eltérően a reptéri busz gyors és 2 percenként jár én hajnalig már :) A strandja tiszta. Az meglepő hogy kevesen beszélnek angolul, amúgy kedvesek segítőkészek.

11. Most megyünk 3 napra Alicantéba. Néztem, hogy az 1 -és villamossal juttatunk el Benidormba. Ott hol érdemes leszállni, hogy a legtöbbet lássuk a városból?

12. Mi nem asználtuk a villamost, de a város elején éedemes leszállni, a piacnál. Mercado a megálló neve, ha jól emlékszem.

13. Szerintem ez a cikk egy kicsit eltulozza a negativ bemutatast a varosrol. Nem kene alapbol enyire ossze hasonlitani egy nagy varossal mint Melbourn. Szerintem szep kis varos es nem koszos. A kutyaszar sem teljesen ugy van ahogy irod. Es ugy van jol gondolod Magyaroszagon nemhogy az ugyintezok nem tudnak angolul de sokan masok sem. Ha valaki ir valamit szerintem akkor azert a valosagot jobban tukrozzek mar az allitasok. Egyebkent semmi baj a cikkel csak ha enyire nem jo valahol tovabb kell lepni🙂🙂

1. Alicante szép város, az egyik kedvenc helyünk Spanyolországban. Annyira, hogy minden évben visszajárunk ide, a Hogueras-ra. Ez így lesz idén is ;)

Ez a poszt az ideérkezés után íródott, és az első benyomásainkról szól. Lehet, ha nem Melbourn-ból, hanem valamelyik budapesti városból érkeztünk volna ide, akkor más lett volna a benyomásunk.

Remélem, hogy a városról szóló többi poszt már nem tükröz ennyire negatív dolgokat. Alicante csodás hely.